Του Δημήτρη Χ. Σάββα
Πολλές φορές ο Φλεβάρης μας επιφυλάσσει τέτοιες ευχάριστες στιγμές με χορούς και πανηγύρια. Θα μου πείτε, δεν θα μπορούσε να γίνει και διαφορετικά αφού οι μέρες της αποκριάς το καλούν και ο κόσμος συνηθίζει να γλεντάει. Και αυτόν τον Φλεβάρη του 1938 ο κοσμάκης πραγματικά γλέντησε, διασκέδασε, μασκαρεύτηκε. Ίσως να προαισθανόταν τον πόλεμο που θα ξεσπούσε σε λίγο. Ποιός ξέρει. Ένας από τους χορούς, λοιπόν, εκείνη την εποχή ήταν και ο χορός του ωδείου. Σίγουρα, σύμφωνα με τις διάφορες κριτικές που έγιναν, να ήταν από τους καλύτερους χορούς. Έγινε στην ευρύχωρη και άνετη αίθουσα της ‘‘Μινώας’’. ‘Ετσι ονομαζόταν ο σημερινός χώρος που στεγάζεται η Βασιλική του Αγίου Μάρκου. Ήταν ένας από τους κινηματογράφους της πόλης μας και τέτοιες μέρες διαμορφωνόταν ανάλογα προκειμένου να φιλοξενήσει χορούς και κάποιες άλλες εκδηλώσεις. Το σημερινό άρθρο παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για τα πρόσωπα που παρευρέθηκαν στον αποκριάτικο αυτό χορό που θεωρούνταν ότι συμπεριλαμβανόταν στην κατηγορία των επίσημων χορών. Πλούσια και αυστηρή η ενδυμασία των προσκεκλημένων με σμόκιν, με παπιγιόν, με έκσωμες τουαλέτες, όπως επιβαλλόταν από το πρωτόκολλο. Χαρακτηριστικό είναι το δημοσίευμα της καθημερινής και πολιτικής πρωινής κοινωνικής Ηρακλειώτικης εφημερίδας ‘‘Η ΔΡΑΣΙΣ’’ με ημερομηνία 3-3-1938. Τα γραφεία και το τυπογραφείο της εφημερίδας βρίσκονταν στη λεωφόρο Καλοκαιρινού. Υπεύθυνος Διευθυντής της εφημερίδας ήταν ο Κων/νος Καφφεντζάκης και Διευθυντής ύλης ήταν ο Αθηναγόρας Μυκωνιάτης, ιδιοκτήτης της εφημερίδας ‘‘ΠΑΤΡΙΣ’’ στη συνέχεια, της ιστορικής αυτής εφημερίδας του Ηρακλείου που μέχρι σήμερα ενημερώνει το κοινό του Ηρακλείου αλλά και της Κρήτης.
« Και ο χορός εξελίχθη εις ένα πάνδημον και ομαδικό χορευτικόν ξεφάντωμα καρικευμένο με μεγάλας δόσεις ανυποκρίτου εγκαρδιότητος.
Χάρις εις τους οργανωτάς του χορού και τον κ. Νουφράκη, εις την εσπερίδα ανοίχτηκε μια ωραιότατη μουσική παρένθεσις από την ορχήστρα του Ωδείου που εξετέλεσε μίαν σύνθεσιν του Χάϋδν προς γενικήν ικανοποίησιν.
Παραλλήλως δεν μπορούμε παρά να υπογραμμίσωμε και το τόσον χαριτωμένο και ποιητικώτατο Γιαπωνέζικο χορευτικό σκέτς που εδίδαξε ο κ. Επ. Λεοντίδης, εις τις τέσσερις νεαρές δεσποινίδες Τζέννη Αλεξίου, Θαλ. Λεοντίδου, Νόρμα Μανουσάκη, Μαρίκα Δαμιανάκη και εις τον νεαρό κ. Πολιτάκη.
Ας ρίξωμε όμως μια ματιά εις την αίθουσα.
Διακρίνομεν: Τον Νομάρχην Ηρακλείου κ. Ανδρέαν Μάρκελον, τον Πρόεδρον των Πρωτοδικών κ. Κίναν, τον Λιμενάρχην κ. Σταύρου, τον Έφορον κ. Αχ. Χρηστόπουλον, την κ. Αγλαΐαν και τον κ. Ν. Βογιατζάκην, τον κ. και την κ. Παπαγεωργοπούλου Πρωτοδίκου, τον κ. και την κ. Κ. Ανεμογιάννη, τον κ. και την κ. Καρυωτάκη ιατρού, τον κ. και την κ. Κ. Μαρκατάτου, τον διευθυντήν της Τραπέζ. Ελλάδος κ. Λοΐζον, τον κ. και την κ. Γ. Καβαλάκη, τον Διευθυντήν της Ιονικής Τραπέζης κ. Καντιώτην, της Εμπορικής κ. Γαλάνην, τον κ. και την κ. Μιχ. Τζουλάκη, τον κ. και την κ. Ι. Τζοβενή, τον κ. την κ. και τας διδας Λεοντίδου, τον κ. και την κ. Γ. Αληγιζάκη, τον κ. και την κ. Μίμη Αλεξίου, τον κ. και την κ. Κ. Κοκινάκη, τον κ. και την κ. Γ. Πλάτωνος, τον κ. και την κ. Αντωνακάκη, τον κ. και την κ. Β. Νουφράκη, τον κ. και την κ. Μιχ. Μανουσάκη, τον κ. Ν. Καρυστινόν, τον κ. Αλ. Μηλολιδάκην, τον κ. και την κ. Γάβη, τους κ. κ. Μιχ. Μαρνελάκην, Σπ. Σπύρου, Β. Γουναλάκη, Θ. Τζώνην, Καμάραν, Μ. Κορνάρον, Ε. Μαυρογιάννην, τον κ. και την κ. Αρ. Ζαχαρίου, τον κ. την κ. και την δίδα Ρ. Αλεξίου, την δίδα Ειρήνη Ι. Γραμματικάκη.
Επίσης διακρίνομεν τον κ. και την κ. Μιχ. Παναγιωτάκη, τον κ. και την κ. Εμμ. Στρατάκη μετά της δίδος κόρης των Βάσως, τον κ. και την κ. Μιχ. Ψαλτάκη τραπεζ. μετά της δίδος Μαρίκας Μαϊση, τον κ. και την κ. Ν. Καρδαμάκη μετά της δίδος Τρυπάκη, τον κ. και την κ. Εμμ. Δαμιανάκη, τον κ. και την κ. Μύρ. Στειακάκη, τους κ. κ. Γ. Μιχελιδάκην, Ν. Πρωϊμάκην μετά της δίδος αδελφής του, Γαλάνην, Θ. Διαμαντόπουλον, την δίδα Μαρίκα Πεπόνη, τον κ. Εμμ. και τας δίδας Παπαντωνίου, τον κ. την κ. και την δίδα Μαρκίδου, τον κ. Ηλία και την δίδα Βαγγέλα Παπαδάκη, τους κ. κ. Νικηφ. Διακάκην, Μιχ. Αλικιώτην, Α. Τζανάκην, Γ. Γαβριλάκην, Εμμ. Ξανθάκην, Μαρκόπουλον μηχανικόν, Γ. Γκριδάκην, Κ. Ευγενήν, Κ. Μικεδάκην, Μ. Κοκκινίδην, Μ. Δημάκη, Π. Βάρβογλην, Βελισσαρίου ιατρόν, Γ. Χατζάκην, τον κ. Εμμ. και την δίδα Τζεδάκη, την δίδα Μαρίκα Τυλλιανάκη, τον κ. Εμμ. και την δίδα Αθηνούλα Καρούζου, τον κ. και την δίδα Φανή Αρχατζικάκη, την δίδα Πόπη Κοκκινάκη, τον κ. Θεοδωρακόπουλον επόπτην Συν/σμών, τον κ. και την κ. Ευστρ. Γαρεφαλάκη, τους κ. κ. Νίκον Καζακίδην, Π. Φορτσάκην, αδελφ. Πατεράκη, τον κ. Μηνά και την δίδα Αθηνά Λαμπρινού, τον κ. και την κ. Α. Βαρζακιάν, τον κ. και την κ. Μύρ. Παπαδάκη, τον κ. Ν. Κοκκινάκην, τον κ. και την κ. Γ. Μηλιαρά, τον κ. και την κ. Ι. Δεληβασίλη, τον κ. και την κ. Σ. Δεληβασίλη, τον κ. και την κ. Ι. Περαθωράκη, τον κ. Ν. Μικεδάκην, Κ. Μανουσάκην, τον κ. και την κ. Χ. Μυστίλογλου, και άλλους των οποίων τα ονόματα μας διαφεύγουν».
Η τόσο αθρόα προσέλευση υπήρξε μία εκδήλωση συμπάθειας και ενδιαφέροντος προς το εξαιρετικό αυτό μουσικό ίδρυμα, το τόσο αγαπημένο στους Καστρινούς. Ένα ίδρυμα πνευματικό, όπως και τόσα άλλα του Μεγάλου Κάστρου που συνέβαλε αποφασιστικά στη μουσική διαπαιδαγώγηση αυτού του τόπου. Αυτό ήταν το ωδείο Ηρακλείου!